Senarai Blog Saya

Teman, Rakan dan Sahabat

Cari Blog Ini

23 Mac 2009

ISTANA BUNIAN 2


Seminggu lepas itu, aku, isteri dan anak-anak pulang bermalam di rumah abah. Aku memang selalu pulang menjengok abah, paling kurang seminggu dua atau tiga kali, pertama menziarah abah, kedua mengemas rumah dan menemani abah yang mungkin sunyi keseorangan.





Keesokan paginya, ( apabila mood aku rajin ) aku dan isteri mengemas taman luar yang tidaklah begitu luas ( sekarang ni aku sedang menyiapkan pagar buluh, tapi dah dekat dua bulan tak siap-siap ). Memindahkan beberapa tanaman ke dalam pasu. Aku bingung mencari tajak yang aku letakkan di kawasan tersebut, bertanya pada Zana mana perginya tajak aku? Isteriku kata tak tahu. Jenuh mencari memang aku tak nampak pun tajak tersebut. Mencari dimerata tempat yang berkemungkinan aku letakkan, sahlah tak ada.





Puas mencari tak jumpa, aku relax dan masuk ke dapur sebentar mengambil parang bagi menggantikan tajakku yang hilang sebagai peralatan. Meneruskan kerja-kerja di taman, sekonyong-konyong semerbak harum bau bunga durian menerjah masuk ke rongga hidungku. Ahh...hh.. wangi dan indahnya bau bunga durian. Bagi kami, budak-budak kampung haruman bunga durian akan lebih segar di waktu awal pagi ( sewaktu kami berbondong-bondong untuk pergi ke sekolah). Sebaik sahaja bau itu hilang, aku meneruskan kerja-kerja membersihkan taman, mataku tertumpu pada longgokan batang-batang buluh untuk membuat pagar di sebelahku. Nak tahu, tajakku yang hilang ada disitu. Sedangkan sebentar tadi telah beberapa kali aku mencarinya disitu. Aku mencapai tajak dan meneruskan kerja-kerja membersihkan taman. Aku menjerit pada isteri yang tajakku telah dijumpai.





Seperti sepasang mata sedang memerhatikan aku bekerja, berderau darahku terlihat seusuk tubuh berdiri dihadapanku, rupanya isteri anaksaudaraku dalam senyap melihatkan aku. Aku menjerkahnya - kau ni buat aku terperanjat aje...!!!!...Wah.... durian dah berbunga, enam bulan lagi menuailah kita. "Bunga durian pun masih berkudup, lama lagi le nak menuainya", balasnya. Hairanku semakin bertambah, sedangkan sebentar tadi haruman bunga durian menususk ke hidungku, hakikatnya kudup baru menguntum di dahan.





Berehat seketika, ngobrol tentang tajakku yang hilang, bersama isteri dan anaksaudaraku. Zana tak percaya dikatanya aku yang tak nampak tajak berada di situ, anaksaudaraku ( dia memang menetap di belakang rumah abahku ) katanya, aku saja mereka cerita. Bagiku terpulang sahaja. Mungkin mereka meminjam tajakku sekejap untuk membuat kerja di kawasannya. Aku melongo sendiri setelah semuanya pergi. Mentaripun dah tegak di atas kepala, waktu rehat dan solat zohor. Waah... kali ini bau ikan kering masin menerjah masuk ke lubang hidungku, perutku lapar - makan tengahari telah terhidang. Tiada lagi bau bunga durian, aku makan dengan lahapnya...bruuup...!



* Keterangan Gambar : DARI RUANG TAMAN, MENGHALA KE RUANG TAMU, TAMPAK
RUANG TAMU MELALUI CERMIN LUT SINAR.
Jurukamera : Lia Syahira ( Penataan cahaya yang berlebihan mendatangkan bias pada gambar )


TINGKAP PINTU KAYU BERSEGI,

SAMPAN SAKAT DI PULAU ANGSA,

INDAH TAMPAN KERANA BUDI,

TINGGI BANGSA KERANA BAHASA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan