Senarai Blog Saya

Teman, Rakan dan Sahabat

Cari Blog Ini

28 April 2009

AKAN ADA BAYARANKAH KITA MENGHIRUP UDARA MASA HADAPAN?

RUANG UDARA YANG BERSIH DAN SIHAT
MEMBOLEHKAN RAKYAT HIDUP AMAN DAN MAKMUR
(Gambar hiasan : Oleh Penulis)




Ketika sembang-sembang dan ngobrol bersama beberapa rakan disatu warong petang tadi, aku mengusulkan jika tahap pencemaran udara kita sekarang semakin teruk dengan masalah penyakit berjangkit (seperti selsema babi dan sebagainya). Apa salahnya kerajaan wujudkan satu syarikat (seperti alam sekitar atau apa sahaja) bagi merawat ruang udara kita yang semakin tercemar ini.


Jika ini berjaya dan mungkin akan berlaku. Tiada lagi masalah penyakit berjangkit yang boleh membawa maut yang akan dihadapi oleh warganegara. Warganegara akan sentiasa sihat dan lebih yakin dengan kemampuan kerajaan yang memimpin mereka. Walaupun cadangan itu dilihat seperti tidak pratikal, namun ianya boleh dilakukan. Jika kita mampu menolok udara, mengapa kita tidak mampu untuk merawatnya pula?



Cadangan ini dilihat dapat menyelesaikan masalah penyakit berjangkit yang boleh membawa maut buat masa ini (selsema babi). Tiada vaksin bagi penawar penyakit ini. Sementara mencari vaksin virus selsema babi, aku rasa kita perlu mencari satu alternatif yang menyeluruh sebelum masalah lain datang.


Kawan ngobrol tadi melongo dengan hujah dan cadangan yang aku kemukakan. Bagi mereka cadangan itu dilihat tidak logik, tapi untuk masa depan segalanya mungkin (blog amirhamzah) jika pihak berkenaan dan para saintis berkerja keras untuk terus meneroka dan mencari jalan penyelesaiannya.


Kawan yang satu lagi pulak menyampuk, kalau macam tu berapa pulak bil udara yang kita kena bayar sebulan?


Tapi kawan, kalau dah ada syarikat yang menguruskannya, tentulah ada pula bayaran perkhidmatan yang dikenakan. Waktu itu semua warganegara yang menyedut udara bersih dan terkawal itu dikenakan bayaran RM3.00 sebulan sahaja untuk seisi rumah. Jumlah bayaran RM3.00 itu taklah mahal sangat harganya ketika itu. Tapi kesihatan dan tahap keselamatan nyawa lebih terjamin. Berbaloikan?


SATU MALAYSIA - SATU IDEA












12 ulasan:

  1. Did you like the last purchase on Travel, not real bad girl!

    Many plants in your dwelling place, who has a passion for plants and flowers have gained the respect of nature

    Hello Zed,

    Marlow

    BalasPadam
  2. Mr Marlow,

    For me its defence on a situation, I if like to visit the most lovely place, I be purchase soon. If not let it be.

    Hope so, myself and my wife will look after all the plants and flowers. It not just a passion it a soul of world life. Isn't it?

    BalasPadam
  3. I particularly like the cactus, I have a good collection and I can cultivate them, gift them or sell them for charity.

    Hello Zed,

    Marlow

    BalasPadam
  4. Mr Marlow,

    Cactus is a great plants. It good and nice to look. Lik in a desert, quite and peace. Good job you have done.

    BalasPadam
  5. Saya sukala taman dalam rumah, sayapun ada tanam pokok dalam rumah hinggakan dalam tandas dan bilik airpun ada tanam pokok.

    BalasPadam
  6. Bro D'Rimba,

    Tahniah le, nama pun dah d rimba, kalau bro yang tak tanam pkok siapa lagi. Kalau tak ada pokok macammana nak jadi rimba. Betul tak?

    Terima kasih kerana sudi menjengkok blog saya. Tapi saya respect photo-photo saudara cantik dan berseni. Tengok hobi awak awak memang anak seni. Teruslah menulis.....

    BalasPadam
  7. Bro D'Rimba,

    Terima kasih menjadi follower saya ya. Tak tuan siapa lagi yang sudi?

    BalasPadam
  8. Miss eiza in the house,

    Selamat mampir ke rumah kecil saya, terima kasih atas pujian. Itu pun jika ikhlas. Apa pun saya mengalu-alukan atas kesudian anda menjadi ahli blog saya.

    Saya juga sudah ke blog anda yang sangat menarik itu, terutamannya dengan cerita kuih pandan 13 Mei, nampak sedap untuk di mamam....jadi follower awak boleh yek?

    Teruslah berkarya....

    BalasPadam
  9. salam..

    mmg ikhlas..baru la kita rase ikhlasnya dlm persahabatan..

    terima kaseh mengalukan kedtgan sy..silalah follow..kesudian bro amatlah dihargai sgt..terima kaseh menyokong sy..(cm YB la pulak..hehe)

    BalasPadam
  10. Eiza,

    Awak tak YB hari ini, tapi bakal YB hari esok.

    BalasPadam