Senarai Blog Saya

Teman, Rakan dan Sahabat

Cari Blog Ini

Memuatkan ...

03 September 2009

BERNAFAS DI BULAN RAMADHAN




Hari ini hari yang ke 13....
Kita bernafas dalam Bulan Ramadhan,


***

Penuh tarawih dan tadarrus pada malam-malam heningnya,
Bayu dingin dan kasih Ramadhan
Menusuk hati, kalbu dan sanubari seorang insan
sekerdil kita......

****

Akan berakhirnya Ramadhan
dalam masa 16 malam lagi,

Lalu kita akan ditinggalkannya
sehingga di tahun akan datang,


**

Jika umur masih panjang,
Dan jika kita belum berpulang,
Jika tidak ,
Ini adalah Ramadhan yang terakhir bagi kita

Untuk selama-lamanya.....

16 ulasan:

  1. Bila melihat Ramadhan yg hanya 2 minggu lg akan berakhir..rasa kecut perut sbb tempahan masih bnyk..namun insyaalalh janji pasti dikota..setiap yg buat tempahan pasti terima.

    Solat tarawikh tk dpt saya lakukan di surau atau dimasjid..hnya dirumah saja..teringat betapa seronoknya dpt bertarawikh di surau di masa2 lalu..

    muga2 ramadhan kali ini bukan yg terakhir buatku..masih trlalu bnyk dosa2ku pdaMu ya Rabbi..

    muga kita akan bertemu di ramadhan akan dtg insyaalah dan muga aku tk sendirian lg di ramadhan akan dtg insyaallah.:))

    muga

    BalasPadam
  2. Salam bro zed, alhamdulillah ramadhan tahun ni takat ni takde masalah. Solat terawih dpt dibuat dgn baik. Hrp2 takde aral hingga ke akhir ramadhan.

    Selamat menghabiskan baki ramadhan.

    BalasPadam
  3. Alhamdulillah, ayu dapat bertawarikh pada tahun ini. Alangkah seronok kalau dapat sama-sama bertarawih dengan bro Zed ya. Yang penting kita mesti ikhlas dengan amal ibadat kita. jangan tunjuk-tunjuk atau berasa riak.
    Semoga amalan kita diterima oleh Allah swt.

    BalasPadam
  4. Selamat bertambah-tambah amalan dipusingan ke2 ini dan final 10 malm terakhir.

    BalasPadam
  5. salam bro,

    sedih kawan....... mudah-mudahan kita akan bertemu Ramadhan lagi. Malam tadi makan ubi rebus sambal tumis dan ikan kering kapak di Pt.Guntong Darat. Fuyooo.....ngeteh selepas Terawikh.....Habis tu nak ajak bro...sakit gigi pulak.

    BalasPadam
  6. salam,
    dengan menganggap ramadan kali ini adalah yang terakhir buat kita mudah-mudahan ianya akan lebih terisi dan lebih bermakna

    BalasPadam
  7. Salam en zed,

    Sekejab aje masa berlalu. mcm tak sangka dah 13 ramadhan, hanya tinggal 16 hari sahaja lagi. matlamat utk mengkhatamkan al-quran dlm bulan ini, pun mcm tak x bkemampuan aje.
    Tapi moga2 dgn mengandaikan ini Ramadhan terakhir kita, kita sama2 mampu mendidik diri istiqamah dr hari pertama ramadhan hingga ke penghujungnya.

    BalasPadam
  8. Salam Bro Zed,

    Walau apepon, moga Ramadhan tahun ini lbh baik dari ramdhan tahun lepas...dan begitulah seterusnya. Agar kita semakin tebal sifat kesabaran yg dituntut dlm Islam....
    buat pesanan utk diriku juga...

    BalasPadam
  9. Salam Ramadhan Idalara,

    Akan hadir lagi Ramadhan yang lebih membahagiakan didoakan buat anda, Ida sendiri mestilah berdoa buat diri, semoga Ramadhan kali ini sahaja dengan anak-anak, Mungkin Ramadhan akan datang dengan seseorang yang dipanggil abang....

    Tulisan saya hanya pesanan untuk meningkatkan lagi amalan-amalan kita bagi setiap kali kedatangan Ramadhan, bukan apa-apa..

    BalasPadam
  10. Salam Intan RH,

    Tahniah buat anda dapat menyempurnakan Ramadhan tanpa aral, harap-harap sehingga penghujungnya. Begitulah tekad kita untuk meningkatkan amalan bersama.

    Tambahan pula SRK jadi pendorong semangat anda..

    BalasPadam
  11. Salam mbakyu Rondo-Ayu,

    Alhamdulillah...mudah-mudahan begitu. Boleh saja ayu bertarawih dengan abang , apa salahnya jika membawa ke suatu destinasi yang baik.

    Cuma abang zed tidak mahu meletakan diri abang dalam sebuah kecurigaan umum, takut timbul fitnah, walaupun kita berniat baik.

    BalasPadam
  12. Salam Sahabatku lanabulu,

    Mudah-mudahan begitu, ayuh kita mencari maghfirah dan dijauhi dari api nerakaNya... Jika kita melakukan dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh .

    Harap-harap begitu..

    BalasPadam
  13. Salam Sahabat Jauhku Amirhamzah,

    Jika takdirNya begitu...terimalah.

    Bukan apa takut Ramadhan akan datang tiada lagi ubi rebus, sambal tumis dan ikan kering kapak untuk saudara, hanya buat teman-teman yang hadir mendoakan sahaja.

    He..he...

    BalasPadam
  14. Salam Saudaraku Alnaim Alruz,

    Begitulah niat tulisan saya sebenarnya, untuk meningkat taqwa diri sendiri, dengan mengandaikan Ramadhan kali ini adalah yang terakhir buat kita semua..

    Terima kasih saudara kerana hadir dalam blog kali ini..

    BalasPadam
  15. Salam Cik Skaf,

    Jika ada kemahuan dalam mengerjakan sesuatu ibadah, mudah-mudahan Allah perkenankan tetapi mestilah bersemangat, jangan menyerah mudah..

    Begitulah niat tulisan saya sebenarnya, untuk meningkatkan taqwa diri sendiri, dengan mengandaikan Ramadhan kali ini adalah yang terakhir buat kita semua..

    Terima kasih Cik Skaf kerana sudi berkongsi memberi pandangan pada N3 kali ini..

    BalasPadam
  16. Salam Jaja,

    Bersemangat nampaknya kata-kata awak, seperti semangat menyusuri Up Town BP Walk. BP Mall, Sqare One dengan TR cari persiapan aidulfitri.Ha..ha..

    Mudah-mudahan kita sama-sama dapat meningkatkan amalan setiap hari.

    BalasPadam